18 juni 2015

Buckeye brownie cookies

Har bloggat om dessa kakor förut, de är väldigt goda! Bakade dom till midsommar nu men när jag skulle kolla receptet på min blogg som var länkat till en annan sida gick det inte att komma åt receptet. Letade runt och tror jag hittat samma recept på en annan sida men skriver för säkerhets skull ner det här så det inte försvinner för mig.


Buckeye brownie cookie 30 st

225 g mörk choklad
2 msk smör
2 ägg
1,5 dl strösocker
1/2 tsk vaniljsocker
1,2 dl vetemjöl
1/4 tsk bakpulver

Fyllning:
2,5 dl jordnötssmör
2,5 dl florsocker

Garnering:
125 g mjölkchoklad

Gör såhär:
Sätt ugnen på 175 grader.

Hacka chokladen. Smält chokladen och smöret i micron.
Värm i 4x25 sek i intervaller och rör om lite då och då. Fortsätt till chokladen har smält.

Vispa ägg och socker.
Blanda de torra ingredienserna. Häll i chokladen i äggsmeten och rör om. Tillsätt de torra ingredienserna försiktigt.
Smeten blir ganska lös, ställ in den i kylen medan du gör jordnötsbollarna så hinner den stelna lite.

Blanda florsocker och jordnötssmör, elvisp är smidigt. Rulla degen till bollar, lika många som du gör kakor, (receptet säger 24, jag gör 30 st)

Rulla kaksmeten till bollar och lägg på bakplåtspapper (jag får plats med 30 på en plåt)
Grädda dem mitt i ugnen i ca 8-10 min. De ska få en hård yta men bli kladdiga på insidan. Övergrädda ej!

När kakorna är gräddade pressa ner jordnötsbollarna lätt på kakorna. Låt svalna helt.

Smält chokladen och bred ut över kakorna, exempelvis med en tesked.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar