13 februari 2015

3 år

I förrgår fyllde Bella 3 år! Tjejen som ena stunden tycker att hon är en stor tjej och i nästa vill hon vara liten. Och hon har så rätt! Jag håller helt med henne. Stor när hon hjälper Frank att hälla upp mjölken eller tröstar honom när han är ledsen. Stor när hon sätter på sig kläderna och går ut en sväng på baksidan och leker ute själv.
Men så ibland är hon så liten så liten och säger att hon inte kan saker för att "Bella är bara liten".

Bella, stora Bella, somnade lycklig efter en bra födelsedag med tårtkalas och pulkaåkning med två av sina kusiner, ett par Värnebor som kom med presenter, vidare till McDonalds och Bella uttrycker sin glädje och säger skrattande "Wow, Åhh vilken fest!!" (det behöver inte vara så avancerat)
Dagen avslutades på bästa sätt, med innebandyspel med nya målet och att kompisen Astrid knackade på dörren och ville gratta och leka.


Den här tårtan bjöd vi på, kanske en av de enklaste men enligt mig, som inte är någon riktig tårtälskare, en av de godare. Kanske är det också för att jag har många minnen med den här tårtan från mina födelsedagar som liten.
Vi kallar den Marinatårta.

Marinatårta
175 g smör
2 dl socker
2 dl havregryn
2 dl mjöl
1/2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
1/2 dl mjölk

Smält smöret och blanda i resten. Häll på bakplåtspapper i en långpanna. Grädda i 175 grader till kakan börjar bubbla och få fin färg. Dela kakan. När kakan svalnat, lägg grädde och jordgubbar emellan. Dekorera ev med grädde över. Godast är tårtan om den får stå över natten.

Förra helgen firade vi med farmor och farfar och till veckan kommer mormor och morfar. Då är det bra med lite extra fika i frysen. Biskvier har jag inte gjort sedan jag bodde hemma och dammsugare har jag aldrig testat. Det jobbiga med dessa kakor är att de tar lite tid att göra, flera olika moment men annars är det inte svåra att göra. Det som är bra då är att man kan baka i flera dagar. Göra botten en dag, bre på krämen nästa och kanske doppa dom i choklad på kvällen när barnen somnat. Då blir det inte så mycket på en gång.

Biskvierna är dajm- och kaffebiskvier.
Recept på dammsugarna har jag tagit härifrån

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar