11 september 2012

Rosa bröd

Jag är ingen stor fantast av rödbetor men det finns gott om dom i trädgårdslandet. Något som är positivt med rödbetor är att man kan baka rosa bröd! ...och det som är rosa kan man ju inte tycka illa om.
Idag blev det tid för att baka och då blev det rödbetsbröd. I min receptbok står det rödbetsbullar men jag valde att göra ett stort bröd. Ett saftigt och gott rosa bröd!

Recept:
1 1/2 dl vetekross
5 dl vatten
50 g jäst
2-3 dl rårivna rödbetor
1/2 tsk salt
2 msk olja
1 tsk koriander (hade jag inte hemma)
8 dl vetemjöl

Gör såhär:
Koka vetekross och 2 dl vatten i 5 min. Tillsätt 3 dl kallt vatten, blandningen ska vara 37 grader. Tillsätt jäst, rödbetor, salt, olja, vetemjöl, ev koriander och arbeta samman degen. Låt jäsa i 40 min. Baka ut till runda bullar och låt jäsa ytterligare 20 min på plåten. Grädda 8-10 min i 250 grader.
(Jag gräddade det stora brödet i ca 30 min i 200 grader.)

Nästa år blir det nog inga rödbetor i vårt trädgårdsland men rödbetsbröd blir det fler gånger.




1 kommentar: