10 september 2016

chokladtårta på invginingsgudstjänst

Förra helgen hade vi invigning av vår nya fina kyrka, i dagarna tre. Öppet hus på fredagen, middag på lördagskvällen och en härlig gudstjänst med tårtkalas på söndagen.

ansiktsmålning på ÖppetHus-kvällen
Vi var flera som bakade tårta, jag valde att göra en chokladtårta, vilket jag tycker allra bäst om. Här är tårtan på väg till kyrkan, lite på sned. 


Hittade receptet hos Caroline Ahlqvist, vinnaren av Hela Sverige bakar 2013. 
Hon kallar den: Min bästa chokladtårta. Är beredd att hålla med.


Botten:
5 dl vetemjöl
5 dl strösocker
2 dl kakao
2 tsk bakpulver
1.5 tsk bikarbonat
2 tsk salt
2 tsk vaniljpulver
2.5 dl gammaldags mjölk
1 dl neutral olja
2 ägg
2 dl kokande vatten
 
Fyllning:
350g rumsvarmt smör
2.5 dl kakao
12 dl florsocker
1.5 dl mjölk
2 tsk vaniljsocker
 
Spackel:
5 dl grädde
1.5 dl strösocker
1.5 dl kakao
 
Garnering:
100g mörk choklad
Flingsalt
 
1. Blanda ihop vetemjöl, socker, kakao, bakpulver, bikarbonat, salt och vaniljpulver.
 
2. Tillsätt mjölk, olja och ägg. Vispa på högsta effekt tills allt gått ihop.
 
3. Koka upp vattnet och tillsätt försiktigt under lugn vispning. Öka successivt farten och avsluta med att vispa på högsta effekt i 1 min så det kommer in luft i smeten.
 
4. Fyll två smorda formar med löstagbar kant, ca 22 cm diameter. Kläm gärna fast ett bakplåtspapper i botten på formarna. Grädda mitt i ugnen ca 35-40 min i 180 grader. Stick ner en tandpetare och känn att den inte är kladdig i mitten, då återstår lite mer gräddning. Låt dom svalna något i formarna innan du tar ut dom för att svalna helt under handdukar.
 
5. Fyllning: Rör smöret mjukt och sikta ner kakao, florsocker och vaniljsocker. Blanda. Tillsätt mjölken och vispa fluffigt.
 
6. Spackel: Vispa ner kakaon och sockret i grädden så att det precis blandar sig. Ställ in bunken i kylen i 15 min. Vispa sen upp till fluff.
 
7. Dela varje botten i 2 lager. Bred på fyllning på varje botten och lägg dom på varandra. Spackla eller spritsa tårtan med gräddspacklet och strö över hackad choklad och flingsalt! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar