24 februari 2014

Tårtor

Det är sällan jag bakar tårtor även om jag ofta tänker att det är kul att göra dom, kanske är det för att jag tycker bättre om kakor eller för att tårtor ofta blir så stora och att bara en liten bit går åt och sen står den i kylskåpet och så äter man lite bara för att man inte vill slänga den...
Men nu har jag beställt hem en springform med bara 18 cm i diameter, dels för att kunna göra lite högre tårtor men också för att kunna göra en lite mindre tårta alt kaka.
Men nu i helgen när vi firat Jonas har jag gjort två goda tårtor, båda med mycket choklad, precis som vi vill ha det.
Den ena tårtan hittade jag här. En tårta med chokladbottnar och chokladsmörkräm dekorerad med maltesers. 

Den andra, en fryst nougattårta med hasselnötsbotten blev inte så fin som jag velat, skulle ringla nougat över men det blev bara några breda avlånga klumpar. Men god, det blev den. Nougattårtan gjorde jag liksom den andra tårtan i min nya form, till den här tog jag bara halva satsen, den räckte till ca 6-7 bitar.

Här ser ni recept och ett annat sätt att ringla choklad.



1 kommentar:

  1. Fina tårtor du gjort Julia!! Blir sugen på att prova den översta chokladtårtan nu till helgen! Var den god? Vispar man grädden till frostingen? Förstod inte riktigt det på receptet :P Kram Ellen

    SvaraRadera