18 maj 2013

Rabarber igen...

Rabarber måste förra ägarna tyckt om, för det finns det mycket av i trädgården till min glädje, ja till hela familjens glädje faktiskt.


Igår skar jag av ett gäng och gjorde rabarberkräm till kvällsmat, rabarberdricka som blev klar idag till middagen och så rabarberpaj till i kväll. Kan det bli för mycket? nä inte än i alla fall. 

Rabarberdrickan gjorde jag såhär:

1 kg rabarber
1 citron
6 dl strösocker
2 liter vatten

Skölj ock skiva rabarbern. Skölj och skiva citronen tunt.
Varva rabarber, citron och socker i en bunke.
Koka upp vattnet och slå det över. Täck över bunken och låt stå och dra cirka 1 1/2 dygn. Rör om då och då. Sila drycken och häll upp på kalla, rengjorda flaskor.

Hur gör ni rabarberdricka?
Jag tyckte att den smakade gott och kan tänka mig att använda samma recept nästa gång men tar ändå gärna emot tips.

2 kommentarer:

  1. Låter ungefär så som förra ägarna också gör rabarbersaft! Njut av det hela så mycket det bara går, vi gläds med er! Kram...

    SvaraRadera