21 april 2013

Gräddtårta

Till barnvälsignelsen bakade jag en tårta - en gräddtårta skulle de vara. Efter lite velande bestämde jag mig för en kombination av citronkräm och jordgubbsmousse som fyllningar.


Citronkräm eller lemon curd tycker både jag och Jonas är gott att ha på rostbröd och scones, Robertssons är favoriten. Har ett tag tänkt att jag skulle testa göra egen och nu blev det dags. Enkelt och snabbt och god blev den. Recept tog jag från Vår kokbok:
3 ägg
2 dl socker
saft av 2 citroner
50 g smör

Blanda ägg, socker och saft av 2 citroner i en kastrull. Sjud på svag värme under omrörning till smeten tjocknar. Får ej koka. Ta av från värmen och rör ner smöret. Låt svalna.

Jordgubbsmoussen gjorde jag såhär:
ca 500 g frysta jordgubbar
5 msk marsanpulver
2 dl grädde

Mosa ihop jordgubbar med snabbmarsanpulvret och blanda med den ovispade grädden. Vispa till ett lagom hårt skum.

Dela tårtbotten i 3 delar och lägg citronkrämen i första lagret, jordgubbsmoussen i det andra. Jag garnerade tårtan med vispad grädde, strödde över cocos över tårtan, fäste spritsad vit choklad på sidorna och så ett gäng färska jordgubbar i mitten.

Det blev lite tårta över så jag fick med mig en tårtbit hem, den ska jag mumsa på nu.

4 kommentarer:

  1. Tänk vad vi bloggar idag... :-)
    Ser gott ut!

    SvaraRadera
  2. Mums! Lemon curd är bland det godaste jag vet. Har gjort det själv många gånger men Robertsons är favoriten bland de köpta :). Ha en fin vecka!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det gott ja :) Använder du något liknande recept?

      Radera