23 januari 2015

Skummisar / cocosmums / gräddbullar

Jag minns när jag var liten att mamma gjorde cocosmums eller skummisar som vi kallade dom. Då tog mamma fram assistenten, hade i ingredienserna i vispskålen, sen fick den stå och vispa inne i deras sovrum, bara för att det lät så mycket och så ganska länge.
Jag har också minnen från min fröken i 3:an som någon/några gånger hade med och gjorde i klassrummet.

Jag har ett tag varit sugen på att göra dom och idag så...

Stansade ut två cirklar/blommor från varje smörgåsrån


Spritsade ut den vita smeten



Och doppade dom tillsist i cocos blandad med lite kakao. Hade tänkt doppa några i choklad men tiden räckte inte till, pulkabacken med kompisar var viktigare. Nu är jag inte sugen på att lägga mer tid på dom. Dom är goda som dom är och väldigt söta. Både till utseende och smak. 


Receptet har jag från mamma i min receptbok men samma recept hittar man här.

3 kommentarer:

  1. wow, vad du är duktig... här har vi också njutit av snön idag, härligt!

    SvaraRadera
  2. det här väckte gamla minnen! gjorde mumsmums när jag var yngre, nu vill jag baka ihop med Lovisa! bra tips att stansa ut botten från smörgåsrån :-) /Cathrine

    SvaraRadera