2 december 2014

Saffransbullbak

Lördagens saffransbullbak bjöd på två nya varianter för mig. Jag gjorde saffransbullar med vit choklad i  och så ville jag testa att göra gifflar för första gången, dessa med mandelmassa i.

Degen gör jag från bakboken Vinterns söta och du hittar den även här.



Saffransbullar med vit choklad

Fyllning till ca 12 stora bullar:

100 g vit choklad
25 g rumsvarmt smör

Dela fyllningen i lika många högar som bullar.  Gör ett hål i varje bulle och tryck ner fyllningen. Nyp ihop hålet ordentligt. Vänd öppningen neråt. Grädda ca 10 min i 250 grader.
Jag penslade dom med ägg och hade pärlsocker på, ett annat förslag är att pensla dom med smör och doppa dom i strösocker när de är färdiggräddade.

Gifflar

Fyllning till ca 15 gifflar:

100 g riven mandelmassa
100 g rumsvarmt smör
1-2 tsk mald kardemumma

Kavla ut degen ca 1/2-1 cm tjock. Skär i trekantiga bitar, t ex som på en av bilderna. Lägg på fyllning och rulla ihop från den bredaste delen till en giffel. Grädda i 5-8 min i 250 grader.
Dessa ska jag pensla med smör o doppa i strösocker har jag tänkt. Just nu ligger de i frysen…
Av degen som blev över blev det några enkla bullar. Väldigt gott så också!




1 kommentar: