2 augusti 2013

Massa gott från skogen

I år trodde jag inte att det skulle bli några blåbär plockade, dels hade jag hört hur dåligt med blåbär det skulle vara i skogen och sen att plocka blåbär höggravid känns inte som någon hit. Men med tips från grannen om både hallon och blåbär plus att någon slags "slutetavgraviditetenergi" infunnit sig så har det till min glädje blivit både vildhallon och blåbär plockade. Nu är frysen laddad för att i höst kunna göra goda blåbärssmooties mm. Resten blev sylt och marmelad. 
Sylt

2 liter bär
3 dl strösocker
3 dl syltsocker

Hetta långsamt upp under omrörning, låt sylten koka i 10-15 min. Skumma väl. Häll upp på rengjorda, varma burkar och förslut dom.

Marmelad

1 liter bär
4 dl syltsocker

Kokas i 3 minuter. Skumma. Låt svalna i 15 min innan sylten hälls upp på rengjorda och varma burkar.

2 kommentarer:

  1. vilken skatt ni har skaffat er... underbart att ta till vara på det naturen har att ge!
    Kram på dej vännen, hoppas energin håller i sej ett bra tag! :-)

    SvaraRadera